energiefactuur

Energie.be past als eerste leverancier energiefacturen proactief aan dalende prijzen aan.

Als eerste energieleverancier in Vlaanderen verlaagt Energie.be proactief de voorschotten van zijn klanten. Heel wat gezinnen zien hun voorschotfacturen vanaf februari dalen met gemiddeld 90 euro per maand, of zo’n 1.080 euro per jaar. Energie.be wordt door de VREG consequent bestempeld als een van de goedkoopste en meest klantvriendelijke energieleveranciers, de proactieve verlaging van de voorschotten versterkt de pioniersrol op beide domeinen.

Heel wat gezinnen kwamen de voorbije maanden nauwelijks rond door de torenhoge energiefacturen. In het complexe energielandschap worden ze bovendien vaak misleid door agressieve promostrategieën en de kleine lettertjes van de grote spelers. Energie.be wil het verschil maken met een no-nonsense aanpak. De energieleverancier hanteert één tarief voor gas en lokale, groene energie. Energie.be levert alleen energie,  geen andere producten of diensten. De dienstverlening gebeurt volledig digitaal, met een bereikbare online klantendienst die snel op vragen antwoordt.

In november 2022 was Energie.be de eerste leverancier die het basispakket van de federale overheid meteen uitbetaalde aan zijn klanten. Vanaf 1 februari haalt de leverancier ook proactief alle maandelijkse voorschotfacturen naar omlaag.

Co-founder Tom Van Den Bosch: “De energieprijzen zijn sinds december aan het dalen. Ze liggen nog altijd hoger dan twee jaar geleden, maar ze lijken zich te stabiliseren en de absurde pieken lijken voorlopig vrij. Daarom verlagen we nu de voorschotfacturen van alle klanten die hiervoor in aanmerking komen. We doen dat proactief. Het kan niet de bedoeling zijn dat onze klanten zelf nog allerlei ingewikkelde berekeningen moeten doen of formulieren moeten invullen. Ze hebben recht op lagere voorschotfacturen, dus wij regelen dat voor hen. Moeilijker dan dat is het niet.”

Complexe sector eenvoudiger en transparanter maken

In de V-Test van de Vlaamse energieregulator VREG hoort Energie.be zowel voor gas als voor elektriciteit consistent bij de goedkoopste energieleveranciers. De klantendienst van Energie.be krijgt van de VREG vier sterren, en scoort daarmee beter dan de dienstverlening van de vijf grootste spelers op de markt. Ook in crisistijden, toen de klantendiensten overstelpt werden met vragen over de hoge energieprijzen, kregen klanten van Energie.be gemiddeld binnen de drie dagen een antwoord. 95 procent van de klanten is tevreden over de snelheid en de kwaliteit van die antwoorden.

Co-founder Bart Feyen: “Lage prijzen zijn een prioriteit voor ons, maar eenvoud en eerlijkheid zijn minstens even belangrijk. Consumenten hebben vaak het gevoel dat ze machteloos staan op de energiemarkt en dat hun leverancier hen van het kastje naar de muur stuurt. We hebben de ambitie om een voortrekkersrol te spelen in het eerlijker maken van de energiemarkt. Als wij de voorschotfacturen van onze klanten proactief kunnen verlagen, dan moeten andere energieleveranciers dat ook kunnen.”

Artikels die jou ook kunnen interesseren:

Zelfverbruik
Energie uitgelegd

Meer zelfverbruik als maatregel tegen blackouts

Denk jij bij een elektriciteitscentrale vooral aan dampende schoorstenen en gigantische koeltorens? Dan verdient dat beeld een kleine update. Vandaag gaat het eerder om een