Hoe wordt mijn prijs per kWh berekend? Zijn welkomstkortingen de moeite waard? Welke prijzen kan ik met elkaar vergelijken? Dit zijn vragen die je je vast al hebt gesteld wanneer je op zoek ging naar een nieuwe energieleverancier. En dat begrijpen we, want een energiecontract vergelijken is erg complex, zeker in een markt vol valkuilen. Voor je het weet laat je je vangen door één van de onderstaande valkuilen.
In dit artikel leggen we de drie meest voorkomende valkuilen uit en hoe je ze kan voorkomen.
1. Misleidende promo’s en kortingen
Heb je bij het vergelijken van een nieuw contract een aantrekkelijke welkomstkorting gezien? Laat je niet misleiden, want zo’n promotie lijkt goed voor je portemonnee, maar dat is niet altijd het geval.
Allereerst kunnen er veel voorwaarden verboden zijn aan zo een promotie. Verplichte betaling via domiciliëring, korting pas na 12 maanden, nooit een betaalherinnering ontvangen,… Zodra je één van de voorwaarden verbreekt, verdwijnt je promotie direct. Lees dus steeds de voorwaarden goed na alvorens je kiest voor een promotie.
Daarnaast verbergen die tijdelijke promo’s vaak dure contracten. Je moet er de kleine lettertjes en voorwaarden al zorgvuldig op nalezen om te ontdekken dat je eigenlijk je akkoord geeft met een duur contract dat net iets goedkoper wordt dan ons scherp tarief door de ‘promotie’… Na jaar één loopt je promotie af en betaal je hem dubbel en dik terug met je veel te duur tarief en hoge jaarlijkse abonnementskosten.
Je kan er dus voor kiezen om jaarlijks van promo naar promo te hoppen of om voor een altijd scherp tarief te kiezen. Dat kan bij Energie.be. We bieden één tarief aan dat je steeds terugvindt in de top van de V-test. Aan addertjes onder het gras doen we niet mee. Bij Energie.be weet je waar je aan toe bent.
2. Dure verlengingstarieven bij contractvernieuwing
Wettelijk gezien moet jouw leverancier je steeds vernieuwen op het goedkoopste, vergelijkbaar tarief. Echter, gebruiken veel leveranciers verschillende trucs zoals bepaalde extra diensten of voordelen aan jouw tarief te hangen. Een jaar later zijn die extra diensten of voordelen er niet meer, waardoor je tarief combinatie geen goedkoper alternatief heeft op het moment van de verlenging. Hierdoor betalen meer dan 1,2 miljoen Belgische huishoudens tot wel € 1000 per jaar te veel aan energie.
Lees dus altijd de kleine lettertjes van jouw nieuw contract goed na en doe steeds een vergelijking op de V-test. Daar vind je het huidige aanbod en service sterren van elke leveranciers terug.
Bij Energie.be bieden we maar één tarief aan: zo krijg jij als bestaande klant dus exact hetzelfde tarief als nieuwe klanten. Het tarief dat we aanbieden is steeds het goedkoopst mogelijke aanbod op dat moment.
3. Het vergelijken van een oud en nieuw variabel tarief
Een variabel tarief is complex. Maar het vergelijken van een oud met alle nieuwe tarieven die aangeboden worden is nog complexer. Je kan namelijk niet zomaar de vergelijking maken op basis van de vermelde prijs per kWh op jouw huidige tariefkaart. Dit is namelijk een inschatting van op het moment dat je voor dit tarief koos en kan afwijken van de huidige marktsituatie.
Bij een variabel tarief teken je in op een formule en niet op een bepaalde prijs/kWh zoals bij een vast tarief. In die formule is één variabele: de groothandelsmarkt. Om een variabel tarief toch in een prijs per kWh te kunnen voorstellen, maken we op het moment dat je intekent een inschatting van de markt voor de komende 12 maanden. Elke leverancier kiest voor een kleine marge toe te voegen op deze marktprijs voor energie. De leverancier kan zo een opbrengst of marge maken op de energie die je verbruikt. Een duurdere formule betekent dus een hogere marge boven op deze groothandelsprijs. Als je de groothandelsprijs invult in je tariefformule zal je een bepaalde prijs per kWh uitkomen. Deze prijs is dus een inschatting van jouw tarief voor de komende 12 maanden op basis van je tariefformule.
Omdat op je tariefkaart dus je prijs per kWh wordt voorgesteld aan de hand van de index van dat moment, is deze dus niet vergelijkbaar met een tarief dat vandaag wordt ingeschat. De marktomstandigheden blijven veranderen en dus de inschatting voor de komende 12 maanden ook.
Wij maakten als allereerste leverancier het mogelijk om je huidige tariefkaart te vergelijken met ons nieuw aanbod. Daarvoor kan je onze tariefcheck doen die gebruikt maakt van een AI-tool om jouw tarief te analyseren en je besparing met ons nieuwe tarief 100% correct te bepalen.
De beste energieleverancier kijkt vooruit!
Je bent bij ons dus zeker van een bijzonder scherpe prijs voor je energie, die ook nog eens Belgisch en groen is. We zetten bovendien in op een langetermijnrelatie met jou als klant. Daarom vinden we eerlijkheid zo belangrijk: bij ons geen verborgen kosten, maar wel een snelle en toegankelijke klantendienst. Dankzij deze aanpak ligt de klanttevredenheid hoog. Dat blijkt opnieuw uit de service check van de VREG, waar onze service de maximumscore van vijf sterren krijgt.