Mensen die het niet goed begrijpen

Wat betekenen de steunmaatregelen omwille van de hoge energieprijzen voor jou?

De federale en Vlaamse overheid hebben heel wat steunmaatregelen genomen om de hoge energieprijzen te compenseren. Hieronder vind jij een overzicht van de verschillende acties. Weet dat wij, als leverancier, nog wachten op de concrete uitwerking van sommige maatregelen. We houden je hier op de hoogte.

Btw-verlaging

Er komt een tijdelijke btw-verlaging voor residentiële klanten van 21% naar 6% op elektriciteit en gas. Deze verlaging geldt vanaf 1 maart 2022 tot 30 september 2022 voor elektriciteit en vanaf 1 april 2022 tot 30 september 2022 voor gas. Geen zorgen, deze aanpassing gebeurt automatisch en zal zichtbaar zijn op je jaarafrekening van Energie.be. Jouw voorschot voor elektriciteit zal aangepast worden vanaf april en voor gas vanaf mei.

Weet wel dat deze maatregel voor gascontracten een beperkte impact heeft. Slechts 17% van je gasverbruik ligt in de lente- en zomermaanden.

Beide btw-maatregelen worden half september opnieuw geëvalueerd.

UPDATE 11/08/2022

De btw verlaging voor residentiële klanten is verlengd tot 31 december 2022. Nadien zal er weer een evaluatie van de situatie plaatsvinden.

Vanaf 1 augustus is er ook een btw verlaging van 21% naar 6% voor gas ingevoerd voor professionele klanten. Deze maatregel is geldig tot en met 31 december 2022.

Deze btw verlaging wordt vanaf september opgenomen in de maandelijkse voorschotfacturen en vanaf oktober op de afrekening. Geen zorgen, dit wil niet zeggen dat je één maand minder van de btw verlaging kan genieten. Dit wordt achteraf rechtgezet op jouw afrekening.

De verwarmingspremie

Elke gezin ontvangt een verwarmingspremie van 100 euro. Deze premie is éénmalig en geldt enkel voor het adres waarop je gedomicilieerd bent. Tweede verblijven horen hier dus niet bij.

De verwarmingspremie wordt toegekend door ons, indien Energie.be op 31 maart 2022 jouw leverancier is voor elektriciteit. De 100 euro zal in mindering worden gebracht op een afrekening of voorschotfactuur van Energie.be. Dit ten laatste voor 31 juli 2022 indien de premie je automatisch wordt toegekend. Voor meer informatie klik hier.

De verlenging van het sociaal tarief

Zoals eerder beslist, zal het sociaal tarief verlengd worden tot en met september 2022. Bij Energie.be wordt dit ook automatisch toegepast voor klanten die hier recht op hebben. De overheid bezorgt deze informatie rechtstreeks aan de energieleveranciers.

Weet dat het sociaal tarief en bijhorende voorwaarden bij elke leverancier hetzelfde zijn. Je moet dus niet veranderen van leverancier om recht te hebben op deze verlenging.

Eénmalig forfait 80 euro

Huishoudens die op 30 september 2021 recht hadden op het sociaal tarief, ontvangen een premie van 80 euro van de leverancier bij wie ze op dat moment klant waren. Huishoudens die op 30 september 2021 nog klant waren bij de Vlaamse Energieleverancier of Watz krijgen de premie uitbetaald door de leverancier die op 27 december 2021 elektriciteit leverde aan hen.

Het FOD Economie geeft aan elke leverancier door wie hier recht op heeft. Rechthebbende klanten van Energie.be ontvingen hier intussen al een kredietnota van 21 maart 2022.

Andere maatregelen

Stookoliepremie

Als je je huis verwarmt met stookolie, zal je een tegemoetkoming van 200 euro ontvangen. Deze zal uitbetaald worden per adres aan de hand van een cheque.

Installatie waterpomp en herbruikbare energie, renovatie en isolatie van woning(en)

Er komt een extra budget vrij voor het installeren van een waterpomp, zonnepanelen en windenergie, én voor het renoveren en isoleren van een woning. Deze acties dragen op lange termijn bij tot het verlagen van je energiefactuur. Afhankelijk van je inkomen, kan je tot wel 50% terugkrijgen.

Dit zijn voorlopig alle maatregelen die de regering nam. Dit artikel wordt steeds geüpdatet.

Weet dat de goedkoopste energie, de energie is die je niet verbruikt. Lees 10 makkelijke bespaartips in dit blog artikel.

Artikels die jou ook kunnen interesseren:

Digitale meter om jouw verbruik van elektriciteit en gas op te volgen
Energie uitgelegd

Je digitale meter gebruiken en aflezen

Niet alle consumenten kijken ernaar uit om een digitale meter te krijgen. Maar zeker wie zijn energieverbruik wil opvolgen, doet er z’n voordeel mee.

Energie.be team vacature
Energie.be

Word jij onze nieuwe Customer Succes Agent?

Creëer lange termijn klantenrelaties en help ons de energiemarkt voorgoed veranderen 💥 Energie.be een no-nonsense energieleverancier die zich richt op het vereenvoudigen van de energiemarkt en