Elektrische bedrijfswagen

De (fiscale) voordelen van elektrische bedrijfswagens

Wil je elektrisch rijden introduceren bij je werknemers? Je kan hen vertellen dat ze zo ontsnappen aan een grotere CO2-bijdrage én dat ze zich geen zorgen moeten maken over laadpunten. Vlaanderen maakte in 2023 namelijk een heuse ‘laadpalenspurt’ door. Nooit eerder kwamen er zoveel laadpalen bij als vorig jaar. En ook voor jou als werkgever vallen er veel voordelen te rapen met een snelle switch naar elektrische bedrijfswagens

Ambitieuze plannen 

De federale regering wil zo snel mogelijk naar een volledig emissievrij bedrijfswagenpark, en zal daar wellicht vroeger dan verwacht in slagen. Autofederatie Febiac denkt zelfs dat de markt misschien volgend jaar al volledig geëlektrificeerd kan zijn. De overheid lanceerde dan ook een aantal fiscale voordelen die jaar na jaar minder aantrekkelijk worden, om de switch naar elektrische bedrijfswagens aan te moedigen. 

Febiac en de andere autofederaties Renta en Traxio verwachten dat 60% van de nieuwe registraties dit jaar zal bestaan uit elektrische bedrijfswagens. Werkgevers hebben duidelijk begrepen dat het loont om niet te wachten met de overstap. 

Nieuwe niet-elektrische wagens

Om te beginnen wordt het minder en minder interessant om nieuwe bedrijfswagens met een verbrandingsmotor aan te kopen of te leasen. De fiscale aftrekbaarheid daalt vanaf 2025 met sprongen van 25%, om tegen 2028 volledig te verdwijnen. Ook voor hybride bedrijfsauto’s nemen de fiscale voordelen een duik. Vanaf 2028 zullen ze niet meer aftrekbaar zijn.

Aftrekbaarheid elektrische bedrijfswagens

De regels voor volledig elektrische bedrijfswagens zijn relatief eenvoudig. 100% koolstofvrije auto’s beloont de regering met 100% aftrekbaarheid, en dat nog tot eind 2026. Daarna daalt de fiscale aftrek stelselmatig, tot 67,5% in 2031.

Grotere CO2-bijdrage

Bovendien betalen werknemers die hun klassieke bedrijfsauto ook privégebruiken een grotere CO2-bijdrage aan de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ) dan hun collega’s die met een elektrische bedrijfswagen rondrijden in hun vrije tijd. Die laatsten betalen in 2024 het minimumbedrag van €31,99 per maand.

Maandelijks leasebedrag versus TCO

Elektrische wagens blijven natuurlijk prijzige beestjes. Toch hoeft dat niet te betekenen dat je werknemers dan maar tevreden moeten zijn met een kleinere wagen. Experts raden namelijk aan om verder te kijken dan het maandelijkse leasebedrag. Als je vertrekt vanuit de TCO of total cost of ownership, en dus niet alleen het aankoopbedrag in rekening brengt maar ook de verbruikskosten, taksen en fiscale aftrekbaarheid, dan hoeft een elektrische bedrijfswagen helemaal niet meer te kosten.  

Subsidie laadpaal bedrijf

In 2023 steeg het aantal publieke en semipublieke laadpunten in Vlaanderen met maar liefst 63%. Die stijging is onder meer te danken aan de subsidies die de overheid uitreikt aan bedrijven voor intelligente laadinfrastructuur die buiten de openingsuren publiek toegankelijk is. Ondernemingen die daarin investeren voor 31 augustus 2024, kunnen rekenen op een verhoogde kostenaftrek van 150%. 
De elektriciteit die je inkoopt voor je eigen laadpalen is goedkoper dan de tarieven voor de publieke laadpalen die je medewerkers anders zouden gebruiken. Verder kan je kosten aanrekenen aan bezoekers die je laadinfrastructuur gebruiken. Zo haal je het maximum uit je investering – om nog maar te zwijgen over de positieve impact op het milieu en het groene imago voor je bedrijf. Da’s (minstens) een win-win!

Artikels die jou ook kunnen interesseren:

Energie uitgelegd

Je digitale meter gebruiken en aflezen

Niet alle consumenten kijken ernaar uit om een digitale meter te krijgen. Maar zeker wie zijn energieverbruik wil opvolgen, doet er z’n voordeel mee.