Elektriciteit en gas verbruiken gaat vanzelf. Maar ben je thuis in de systemen die schuilgaan áchter dat verbruik? Weet je bijvoorbeeld hoe de afrekening van je elektriciteit en gas tot stand komt, hoe we je voorschot bepalen en hoe je meteropname in z’n werk gaat? Als je (drie keer) ‘nee’ moet schudden, lees dan zeker verder.
Factoren die je voorschot bepalen
Hoeveel voorschot je betaalt, hangt van twee factoren af: het historisch verbruik in je woning en de evoluties in de marktprijs. Even inzoomen …
1. Historisch verbruik in je woning
Ten eerste krijgen wij als energieleverancier van de netbeheerder Fluvius informatie over het energieverbruik in jouw woning van (maximaal) de voorbije drie jaar. Die toevoeging “in jouw woning” is belangrijk. Wat telt, is met andere woorden het verbruik op een bepaald adres – en da’s niet per se jóuw verbruik. Als je onlangs verhuisd bent, spelen de gewoontes van de vorige bewoners nog mee en is je voorschot misschien te hoog of te laag ingeschat voor jouw situatie. Jouw verbruik hangt uiteraard af van het aantal mensen waarmee je samenwoont en hun gewoontes, maar is ook afhankelijk van onder meer de ouderdom en de isolatiegraad van jouw huis.
We krijgen de informatie over het energieverbruik in je woonst een paar dagen voordat we aan jou elektriciteit of gas beginnen te leveren (rond de startdatum van je contract). Eens je klant bent, wordt je voorschot herberekend bij je jaarlijkse meteropname. Ook al ben je nog geen jaar klant: op dat moment kun je een ander voorschot krijgen. Op het moment van de meteropname kennen we namelijk pas je echte verbruik, waardoor we de nodige aanpassingen kunnen doen. (Lees hier verderop meer over, bij “Jaarlijkse afrekening: de energiefactuur”.)
2. De tendensen op de markt
We moeten je vast niet vertellen dat de energieprijs onderhevig is aan schommelingen. Ons tarief is voordelig, maar variabel: het volgt dus de markt. Zo kunnen politieke gebeurtenissen, de effecten van de klimaatverandering of andere externe factoren ervoor zorgen dat de prijs stijgt of daalt.
Meteropname door Fluvius
Je verwacht het misschien niet, maar wij als energieleverancier kunnen jouw verbruik doorheen het jaar niet opvolgen. Ook al heb je een digitale meter. We moeten ons baseren op de data die Fluvius ons één keer per jaar bezorgt. Daarvoor gaat de netbeheerder af op de jaarlijkse meteropname. Wanneer die precies plaatsvindt? Dat bepaalt Fluvius. Wij van Energie.be hebben daar geen invloed op.
Wanneer het moment is aangebroken voor de meteropname, komt er ofwel een Fluvius-medewerker bij je langs om je meterstanden af te lezen, ofwel krijg je een brief om de informatie eigenhandig te noteren en door te sturen indien je een analoge meter hebt. Geef je geen gehoor aan die oproep, dan maakt Fluvius een inschatting van je verbruik. Indien je een digitale meter hebt, worden de meterstanden automatisch doorgestuurd naar Fluvius. Hier hoef jij zelf niets meer voor te doen.
Jaarlijkse afrekening: de energiefactuur
Zodra Fluvius jouw verbruik aan ons doorgeeft, kunnen wij de afrekening maken. Daarop staat hoeveel energie je het voorbije jaar hebt verbruikt, en wat dat kost. Daarna verrekenen we de voorschotbedragen van het afgelopen jaar met de werkelijke energiekosten. Bovendien passen we zoals gezegd je voorschot voor elektriciteit en gas voor het komende jaar indien nodig aan.
Als je al een jaar of langer klant bent bij ons, bestrijkt je afrekening netjes de periode van een jaar. Da’s goed nieuws, want ook je voorschot is gebaseerd op een heel jaar. Ben je nog geen jaar klant? Dan slaat je afrekening op een periode van minder dan een jaar, terwijl je voorschot wél op een jaar gebaseerd is. Door het zogenaamde seizoenseffect, dat we in detail uitleggen in een andere blog, zou het dan kunnen dat jouw afrekening hoger uitdraait dan je verwachtte.
Van leverancier veranderen
Ga je van leverancier veranderen? Dan stellen we een slotafrekening op. Daarvoor gaan we op dezelfde manier te werk als bij een gewone afrekening. Als je een analoge meter hebt, is het verschil dat jij zelf je meterstanden doorgeeft. Bij een digitale meter worden de meterstanden weer automatisch doorgegeven. We kijken wat je vanaf je vorige meteropname tot je vertrekdatum hebt verbruikt en betaald, om zo het verschil te berekenen. De slotafrekening vormt het einde van jouw contract bij ons.
Samenwerking met Fluvius
Zoals je merkt, zijn we als energieleverancier erg afhankelijk van Fluvius om je voorschot te bepalen en de afrekening van je elektriciteit en gas op te maken. Wat we wél helemaal zelf in de hand hebben? Het feit dat we jou altijd een interessant energietarief aanbieden. Als je nog geen klant bent bij ons, maar het aanbod eens wil verkennen, dan kun je via onze tool berekenen hoeveel je zou betalen bij Energie.be. Handig!